måndag 4 januari 2010

INGERS AMERIKANARE

Det här receptet heter egentligen Monas amerikanare, men eftersom det kom från Inger valde jag helt frankt att döpa om det!

4 dl russin och 2 dl vatten kokas i 2 – 3 min. Häll av vattnet och låt rinna av.

Kräm:

3 dl creme fraiche
2 dl socker
3 äggulor
2 ½ tsk potatismjöl
1 tsk vaniljsocker
Blanda allt utom vaniljsockret i en kastrull och låt krämen sjuda under omrörning, tills den tjocknar. Låt svalna. Tillsätt russin och vanilj.

Deg:

3 dl vetemjöl
2 dl brun farin
1 tsk bikarbonat
3 ½ dl havregryn
200 g margarin

Blanda allt. Tryck ut halva degen i en väl smord liten långpanna (35 x 20).
Grädda mitt i ugnen 10 min. i 200 grader.
Ta ut kakan. Häll på krämen. Smula resten av degen över krämen.
Grädda ytterligare ca. 25 min.
Skär i ca. 20 bitar.

Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar