fredag 9 juli 2010

KYCKLING MED PARMASKINKA OCH BALSAMSÅS

Här är ett nytt recept. Det klarade familjetestet! :) Eftersom vi gillar sås så fick jag göra en lite större sats men jag dubblade det inte rakt över eftersom balsamvinägerna går genom ganska bra- smaka dig fram! Jag använder alltid grönsaksbuljong / fond men det går lika bra det! Det är en perfekt rätt som man kan förbereda och sen bara: skjuts in i ugnen! Jag kokte ihop såsen redan innan och hade den bredvid, sen var det bara att hälla över innan den åkte in i ugnen. Jag hade oreganon i såsen istället för på kycklingen.

4 portioner:
8 kycklinglårfiléer eller 4 kycklingfiléer, 500 g
1 tsk salt
1 tsk avartpeppar
2 tsk oregano
4 stora eller 8 små skivor Parmaskinka
2 dl vispgrädde
2 msk balsamvinäger
1 msk kycklingfond
2 pressade vitlöksklyftor

Sätt ugnen på 225 grader. Krydda kycklingen med salt, peppar och oregano. Bryn den i smör i en stekpanna. Linda skinkskivorna runt kycklingen och häll i en ugnssäker form.
Vispa ihop grädde, vinäger, fond och vitlök. Häll det i formen. Stek i mitten av ugnen ca 15 minuter.
Strö ev över lite färsk oregano. Servera med frästa grönsaker.

(GIinspirerat recept, medel)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar